Tweede avond en eerste werkdagje in Suri - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Aisha Austin - WaarBenJij.nu Tweede avond en eerste werkdagje in Suri - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Aisha Austin - WaarBenJij.nu

Tweede avond en eerste werkdagje in Suri

Door: Aisha

Blijf op de hoogte en volg Aisha

04 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Tweede avond en eerste werkdagje in Suri,

Nadat ik gister last had van een brandalarm (zo’n leuk ding aan je plafon) die willekeurig begon te piepen, zijn ze ’s middags langs geweest om die te verwijderen en morgen een nieuwe op te hangen. Ik vertelde Laura dat ik al twee keer op de silence knopje had gedrukt zodat het ophield en ik kreeg te horen dat het misschien ook iets in de bedrading van dat apparaat kon zitten en dat ik dus niet dat zelf maar eventjes moest gaan fixen. Das leuk, denk je als vrouw een beetje zelfvoorzienend te zijn…

Gisteravond kwam mevrouw Deekman, de directeur van het stagebureau nog even op bezoek. Ik zou eigenlijk een powerpoint-presentatie krijgen met alle belangrijke informatie, maar ze had zowel op haar laptop als op haar USB een virus staan waardoor de boel even plat lag. Jean Pierre, een van de studenten hier, is als toekomstig ICT’er aan de slag gegaan en had die avond in ieder geval de virus van de USB af. Maar ik heb gezellig met mevrouw Deekman gepraat over van alles en nog wat. Toevallig ook over hoe schoon het huis is en over het algemeen kiervrij (gebouwd in 2008/2009). Mevrouw Deekman zei dat ze dat juist goed dicht wilde hebben omdat ze geen ongedierte in huis wilde hebben. Na een tijd met haar gepraat te hebben, heb ik even snel wat boodschappen gedaan. Het meeste heb ik wel, maar zaken als afwasmiddel, insecticide, zeep om je handen te wassen etc. moest je nog wel zelf kopen. Gelukkig hebben wij een supermarkt op de hoek van de straat zitten. Daar heb ik genoeg gekocht om die avond noodles van te eten met als toetje fruit (nog wel uit blik gezien ik nog niet precies weet waar de markt zit). Na wat gegeten te hebben heb ik de aanrecht etc schoongemaakt en ben ik naar de tweede etage gegaan, waar de andere studenten zitten. Voor ik wegging had ik wel zekerheidshalve alle kamers bespoten met de insecticide. Na iets van een uur boven te hebben gezeten met de groep wilde ik even wat te drinken gaan halen en toen ik m’n kamer binnenliep schrok ik me de pleuris.. Ik had een kakkerlak, en ja hier in de tropen zijn ze nog groter en viezer, op mijn aanrecht!!! Gatverdegatver… Maar in tegenstelling tot gillen heb ik heel koel de spuitbus met insecticide gepakt en heb ik dat beest bespoten. Mevrouw Deekman zat helemaal beneden met een aantal mensen gezellig te praten en ik was even naar haar toegelopen om haar dit nieuws te vertellen. Heel toevallig dat ik dan weer het ‘’geluk’’ mag hebben om de eerste kakkerlak te hebben, hopelijk meteen ook de laatste. Ik was daarna maar weer naar boven gelopen en heb via de bovendeur (ja ik heb zo’n boerderij deur waarbij het onderste aparte openkan van het bovenste..) nog even flink wat insecticide gespoten.. Denk datje er bijna een mens mee had kunnen omleggen.. Daarna toch maar weer naar de groep gegaan en het hele verhaal aan hun verteld. Na een half uurtje (volgens de spuit moest alles dan binnen 10 minuten dood zijn..) wilde ik toch wel weten of dat beest dood was. Maar hoe dapper als ik eerst was, ik geloof het nog steeds niet, verdomde ik het om nog een keer alleen naar binnen te gaan. Gelukkig opperde Pieter zich uiteindelijk op om even met me mee te kijken. Dit was trouwens wel nadat ik hem een held op sokken had genoemd:-P. Maar Pieter en ik kijken.. nergens een kakkerlak.. Shit.. Dat zit me toch niet lekker.. Uiteindelijk ben ik naar de huisbaas, dhr. Roseval, gelopen en heb ik alles uitgelegd. Hij is met mij komen kijken en we hebben letterlijk overal gekeken waar we in konden of we dat beest konden vinden. Ja mam, zonder die kennis slaap ik nog steeds liever niet. Maar onder de koelkast gekeken, in de keukenkastjes, op het aanrecht, in de badkamer, in mijn slaapkamer tussen alle spullen, in/onder de koffers, bij de wielen, het bed nakijken onder het matras, op het bureau gekeken gauw slaan ‘in’ de kledingkast… Niks nada noppes….
Dhr. Roseval dacht nog wel dat hij misschien ergens een kier had gezien dus daar heeft hij voor de zekerheid nog een keer gespoten en we hebben maar even 10 minuten in de woonkamer gezeten om te kijken of hij nog ergens tevoorschijn kwam.. Niet dus.. Op dit moment denken wij allemaal (ook mevr. Deekman) dat hij zich misschien in de slaapkamer naast bij heeft gewurmd (was vast persen om erdoor te komen) en dat hij daar het loodje heeft gelegd. Nog steeds niet geheel gerust heb ik me weer aangesloten bij de groep boven en hebben wij tot iets van half 12/ 12 uur chinees poker gespeeld. Daarna heb ik toch maar al mijn moed verzameld om weer m’n kamer in te gaan. Die kakkerlak was waarschijnlijk naar binnengevlogen, hoe ik dat dan niet doorhad weet ik niet, en was dus hopelijk een eenmalige gebeurtenis..

Ik leek uiteindelijk goed te slapen totdat ik een hard vreemd geluid hoorde wat af bleef gaan… Bleek dat dat de koelkast was.. Maar na 5 minuten hield dat op en ik dacht weer te gaan liggen.. Maar na 10 minuten begon het weer. Na dit twee keer te hebben aangezien heb ik toch maar de heer Roseval uit bed gebeld (tja, ik mocht van Laura niet zelf denken dat ik de electronische appartuur even kon fixen) en gewacht tot hij boven was. Natuurlijk was dat kreng toen weer stil, maar inderdaad, na 5 minuten begon het hele feest weer. Wat bleek, het was de schuld van de mannen!! Pieter en de heer Roseval hadden allebei al aan de koelkast gezeten en geschoven en nu begon dat getril en geluid omdat de verstelbare voorpoten van de koelkast naar beneden gezakt waren.. Ook echt een leuk geintje om 02.30 in de ochtend! Maar goed, koelkast weer goed gezet en nadat dhr. Roseval weer vertrok heb ik nog een keer nagekeken voor dat stomme beest en ben ik weer m’n bed ingedoken. Het was echt een avond/nachtje van de wet van Murphy…

Vanochtend werd ik om 6 uur wakker en hoorde ik dat het regende.. Gezien mijn wekker toch over een kwartier afging heb ik die maar uitgezet en ben ik opgestaan. Vandaag nog een keer lui met de taxi naar stage, omdat ik eerst mij nog moest melden bij de vreemdelingenpolitie. Dat werd ook nog een soap gezien ik eerst nog even langs de bank wilde om te pinnen en al de banken in de buurt een storing hadden waardoor ik niet kon pinnen.. Fijn… En mijn taxichauffeur moest zijn collega’s bellen om te vragen waar de vreemdelingenpolitie precies zat en waar de Lim A Po straat was (notabene in het centrum) dat kende hij al helemaal niet. Uiteindelijk ben ik bij de Hakrinbank in de buurt van de vreemdelingenpolitie erin geslaagd om geld op te halen.. Alleen nu is het wel iets meer dan wat ik gepland had, maar dan hoef ik voorlopig niet meer. Bij de vreemdelingenpolitie was ik snel klaar dus op naar Lim A Po! Nou ik blij dat ik gemeld had dat ik later zou zijn.. Ik stond enorm vast om de stad in te komen en mijn chauffeur was nog steeds collega’s aan het bellen om te vragen waar de Lim A Postraat nou weer precies was… (en ja ik had wel echt een taxibedrijf gebeld). Vervolgens gaat hij het aan mij vragen..ik die hier de weg al helemaaal niet weet.. Gelukkig kon ik zeggen dat het in de buurt van de Millenium was, maar dat bleek ook al niet echt te helpen.. Goddank ben ik er wel gekomen. Ik heb alleen het idee dat ik een beetje ben afgezet met hoeveel het kostte, maar ik kan me daar ook in vergissen. Ik heb het later op de dag met Laura besproken en zij en mevrouw Deekman waren woedend.. De eigenaar van het bedrijf en de chauffeur zijn op het matje geroepen.. letterlijk want ze moesten langs komen. Blijkt dat het een nieuwe chauffeur is die de tarieven enzo nog niet kende.. Maar goed, hetgeen wat ik teveel heb betaald heb ik teruggekregen.

Helaas kon ik mij op mijn stage minder nuttig maken dan gepland. Ik heb namelijk wel een laptop, maar geen internet en veel van mijn research moet ik op het internet doen. Reshmie heeft al meerdere keren gebeld maar door een spoedgeval bij een ander bedrijf moet ik nog steeds wachten. Maar ik heb ondertussen we aan mijn afstudeerplan kunnen werken en ik heb de Surinaamse burgerlijk wetboek eventjes bekeken (moet toch wat met al die tijd). Na zo’n nacht is het niet handig dat je de hele tijd maar wat aan het hangen bent en hopen dat dat mannetje nog even langskomt om dat programma of whatever it is in te stellen..
Gelukkig kwam hij om half 3 nog even binnenlopen en kon ik mij de laatste anderhalf uur van de dag echt bezig houden met waar ik mij bezig wilde houden.

Vanmiddag was ik met Pieter op pad om boodschappen te doen, er is namelijk een grote supermarkt( heeft ook veel Nederlandse en Amerikaanse producten) en hij liet mij zien waar het is. Maar wat een verademing om een supermarkt met airco te hebben en veel meer producten dan de chinees hier. Heb wat diepvriesgroente ingeslagen wat ik de komende week kan eten. Hopelijk heb ik vanavond een rustige avond zonder al die avonturen. Ik vind namelijk dat ik voor voorlopig wel weer genoeg heb meegemaakt..

Verder ben ik creabea bezig geweest om een hor te maken. Ik wilde namelijk wel het huis een beetje laten tochten zonder dat er straks nog meer ongenode gasten over de vloer komen. Dus ik heb een relatief goedkope klamboe gekocht (er was niets anders) en heb ik er met plakband een hor van gemaakt door het tegen het gat van het raam te plakken. Open en dicht doen is nog even wennen, maar nu kan het goed doorluchten zodra de volgende regenbui zich aandient.

Liefs,
Aisha



  • 04 Maart 2010 - 07:40

    Mamma:

    Wat een verhaal, tsja die kakkerlakken herinner ik me nog wel van een nachtje op Lanzarote :-) Wel fijn dat je ook 's nachts de hulp in kan roepen van stoere mannen. Vandaag dan eindelijk echt aan het werk en na morgen alweer weekend. Wat een luizenbaan ;-) Liefs, mamma

  • 05 Maart 2010 - 10:07

    Judith:

    Hoi Aisha,

    Fijn om te lezen dat je bent aangekomen in Suriname. Maar wel een dappere dame om de kakkerlakken gelijk de deur te wijzen danwel uit te roeien. Genoeg van dat spul in huis houden dan komen ze ook niet meer. Hier is alles nog rustig..... Dus het kadootje mag nog niet open, hihihihihi.
    Ik wens je in elk geval wel heel veel succes met je afstudeeropdracht maar ook veel plezier met alles wat je gaat meemaken. Zo te lezen ben je echt wel een stoere dappere meid!!!!
    Tot gauw via de mail,
    Liefs van Judith, Peter, Jeroen en ukkie.....

  • 05 Maart 2010 - 18:43

    Rianne :

    Hey Ais,

    Zsa zsa zsu heeft hier idd een reputatie. Je meot er geweest zijn als je in Suri bent;) Heb ik me laten vertellen:)

    Ik lees dat jij ook al beesten hebt gehad. haha. Dan mogen Roos en ik niet klagen over de kwakie aanvallen:P Die stop je in een pot en laat je vrij;) Een kakkerlak is toch wel ff anders:S

    Lijkt het je leuk om een keer met z'n 3e iets te gaan doen? Ergens uit eten ofzo? Als je het leuk vind kan je ook een keer een weekend naar Grunn komen. Ff weg van de stad. Wij hebben genoeg plek... Er gaan bussen dus die kan je dan pakken. Ik hoor het wel van je.

    Liefs Ri

  • 07 Maart 2010 - 16:52

    Sandra (IMK):

    Hey Aisha,

    Leuk dat je we je verhalen kunnen lezen, ik heb me rot gelachen om "je" kakkerlak, ik kan me voorstellen jij wat minder hahaha;-) Heel veel succes en plezier daar. groetjes Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Aisha

Actief sinds 25 Jan. 2010
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 17640

Voorgaande reizen:

01 Maart 2010 - 11 Mei 2010

Afstuderen in Suriname

21 Februari 2010 - 27 Februari 2010

Madrid

Landen bezocht: