Groeten uit de Rimboe! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Aisha Austin - WaarBenJij.nu Groeten uit de Rimboe! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Aisha Austin - WaarBenJij.nu

Groeten uit de Rimboe!

Door: Aisha

Blijf op de hoogte en volg Aisha

08 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo


Ja ja ik heb inmiddels mijn eigen (eerste?) versie van Aisha in de bush. Ik ben namelijk afgelopen 2 dagen in New Babunhol geweest. Een voormalig plantage gebied nu omgedoopt tot een bezoekersgebied waar je kunt verblijven. In ons geval was ons ben een hangmat.
Maar ja die moet je natuurlijk wel hebben.. Gelukkig was er nog iemand die er nog niet een had, de meeste hadden hem 1 of 2 dagen van te voren gekocht direct uit hun stage. Ik overwoog nog om alleen de gaan maar de meiden stonden dat niet toe. Het gebied is nogal een pauperbuurt en het is het verstandigst om met meerdere te gaan, het liefst nog met 1 of meer mannen in het gezelschap. Pieter had ook nog niets, dus wij zijn voordat we met de gehele groep uiteten gingen nog even langs de winkels gegaan.. Alleen… die waren of dicht.. of ze hadden geen hangmatten. Eentje had wel hangmatten maar geen touwen en verkocht ze voor een veel hogere prijs dan Jeruzalem Bazaar (the place to be voor hangmatten etc.)
Na een groot rondje gefietst te hebben keerden wij huiswaarts waar wij werden opgewacht om uit eten te gaan. Wij hebben bij een chinees restaurant gegeten waarna we met een deel van de groep nog even een kroeg in zijn gedoken. Omdat we vroeg op moesten hebben wij het niet te laat gemaakt en vertrokken wij rond 12 uur netjes weer huiswaarts.
Zaterdag ochtend vertrokken wij in de richting van New Babunhol, ongeveer 1,5 uur buiten Paramaribo. Het is een prachtig plaatsje in het binnenland. Daar aangekomen kregen wij voor overdag 2 hutten aangewezen terwijl de voorgaande bewoners onze slaaphutten verlieten. Wij hebben ons daar omgekleed en degene die een hangmat had (iedereen behalve Pieter en ik) knoopte het vaak in de boom om langs het water in de hangmat te hangen. We hebben ook gezwommen, ik niet helemaal vanwege een paar wondjes en aangezien er ook piranha’s in de Suriname Rivier leven en ik een beetje huiverig was voor infecties ben ik tot m’n middel in het water geweest.
We waren met een groot gezelschap, mevrouw Deekman+echtgenoot, haar zus en zwager, nog een vrouw met 2 zoontjes en dan zo’n 20 man aan studenten (en 2 ouders en 2 stagedocenten). Laura en haar man zouden zich later bij ons voegen, omdat zij Pieter meenam die nog stage moest lopen en Karisma. Laura was zo lief geweest om in de topdrukte van een zaterdag voor ons langs Jeruzalem te gaan en hangmatten met touw te halen.
We hebben lang in het water gezeten met z’n allen, met als gevolg dat (bijna) iedereen verbrand ik. Voor het eerst in jaren, terwijl ik nu juist wel gesmeerd heb, ben ik ook verbrand op m’n nek/schouders. We hebben met een groepje ook even een stuk van het eiland verkent. Hier en daar wat klauter werk, maar het was zeker de moeite waard.
Tegen het einde van de middag/ begin van de avond besloten alle jongens, behalve Jean Pierre, om te gaan vissen. Ze bleven alleen zo lang weg dat ze de barbecue hebben gemist. Na het eten konden wij in onze hutten en hebben wij de hangmatten opgehangen. Wonder boven wonder.. Ik kon het in 1 keer. Die van mij bleek keurig hangen.
Het wordt hier sowieso sneller donker, maar nu helemaal aangezien er een flinke regenbui op af kwam. Het begon werkelijk te hozen en de jongens waren nog steeds niet terug. Uiteindelijk hoorden we een motor van een boot, die geen lamp had, en kwamen de jongens zeiknat en koud uit de boot gestapt.
Na dat zij gegeten hadden en wij allemaal ons slaapplek in orde hadden gemaakt hebben wij onze drankvoorraad (we blijven studenten) naar het strand verhuist en zijn wij met z’n allen op het strand in het donker gaan zitten. We hadden we een lamp bij ons, die we bij het water hebben neergezet. Karima en mevrouw Deekman gingen nog even in het water zitten en zo zaten wij daar met z’n allen. Uiteindelijk hebben wij ook een tijdje zonder licht gezeten om van de sterren te kunnen genieten. Hier kun je gewoon zoveel meer sterren zien als in Nederland! Rustig een paar melkwegen vol ermee. Een aantal hadden nog verkoeling gezocht in het water, ik alleen met m’n benen. Pieter zorgde voor de muziek. Het mocht eigenlijk niet, maar wij vonden dat het er gewoon bij hoorde en het kwam niet van een boombox maar van mobiel met een boxje. Nadat we het strand zat waren hebben wij nog in een nabijgelegen hutje een spel gespeeld die Sander kent. Het heet ‘Weerwolven’. Het is een erg leuk spel maar uiteindelijk ging de meerderheid naar schatting rond een uur of half 3, 3 uur richting de hangmatten.
Hangmat lag prima, al wisselden wakker zijn en slapen zich bij mij af. ’s Ochtends schijn je de brulapen te kunnen horen, maar die zijn volledig lang mij gegaan. Het barst daar ook van de hagedissen, sommige waren prachtig gekleurd met groen, rood en geel.
Zondag was een relaxdagje. Het was ook niet zo heel zonnig, maar wij prijsden ons gelukkig gezien het hele weekend slecht weer voorspeld was. ’s Middags zijn wij met een boottochtje naar een marrondorp geweest. Marron is een ander naam, wat respectvoller naam, voor boscreolen. Op de heenweg kregen wij alleen een enorme regenbui, maar gelukkig zaten ik met 5 anderen achterin en hadden wij een zeil om enigszins droog te blijven. Het zeil hielt op bij Sander en mij, dus wij moesten ervoor zorgen dat wij enigszins droog bleven. Het is een in ons ogen primitief dorpje en er was toch wel een hoog ‘aapjes kijken’ gehalte. Maar de mensen waren vriendelijk, al wilden te meeste niet op foto’s terecht komen. In dat dorpje stonden cacaobomen, ananas planten, verschillende kokosnoten en nog veel meer vruchten. Bij een bakker hebben wij versgebakken broodjes gehaald en zijn we terug gevaren. Bij terugkomst stond het eten al klaar, dit keer vis van de bbq, en konden wij meteen aanvallen. Na te hebben gegeten kwam er langzaam een onweersbui deze kant op. Wij hebben alles ingepakt en zijn weer huiswaarts gegaan.
New Babunhol is werkelijk een prachtig gebied waar je zeker naar toe moet zijn gegaan. Ik ben een luxepaardje , maar ik heb mij ook prima vermaakt en ik heb genoten van het uitzicht.
De volgende excursies zijn al ingepland, al valt het dit weekend mee, omdat wij een jarige hebben en wij dus geen meerdaagse excursie op zijn verjaardag wilden doen, omdat hij dan niet meekan.
Kortom, op naar het volgende avontuur!
p.s. foto’s volgen later op de week op aishaaustin.groups.live.com



  • 08 Maart 2010 - 07:34

    Mamma:

    Leek wel een familieuitje! Geweldig verhaal, valt me alles mee voor een luxepaardje als jij :-). Leuk dat jullie zo'n hechte groep hebben waarmee jullie ook de excursies doen. Dan kan je ook echt iets van het land zien. Liefs mamma.

  • 10 Maart 2010 - 09:06

    Familie Goes:

    Hoi Aisha,
    Mooi verhaal met leuke dingen die je meemaakt.
    En vooral omdat jij graag naar all-in hotels gaat en je lekker wilt laten verwennen.
    Hier is alles nog relatief rustig, jeroen is met Opa en Oma in Zevenaar bere druk aan het fietsen, tractor rijden, spelen in bad en weet ik wat allemaal. En ik heb het heen en weer naar het ziekenhuis. Maar dat hoor je allemaal wel of ik mail het je nog wel eens. Ukkie maakt het nog goed bij mama en Peter is nu lekker aan het werk en ik ben alleen thuis.....
    Geniet van alles wat je mee maakt en als je de foto's plaatst even een mail svp naar gmail.

    Liefs vanuit Nederland en een dikke kus...
    Judith, Peter, Jeroen en Ukkie....

  • 13 Maart 2010 - 13:54

    Judith:

    Hoi Aisha,
    Eindelijk de tijd genomen om je verhalen te lezen. Wat heb je al veel meegemaakt. Ben wel benieuwd naar de foto's.

    Groetjes judith

  • 15 Maart 2010 - 07:42

    Liesbeth:

    Heej Ais!
    Wat leuk om te lezen :-)!
    Veel plezier, en geniet ervan :)!
    Veel liefs uit Holland, van Lies ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Aisha

Actief sinds 25 Jan. 2010
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 17643

Voorgaande reizen:

01 Maart 2010 - 11 Mei 2010

Afstuderen in Suriname

21 Februari 2010 - 27 Februari 2010

Madrid

Landen bezocht: