Surinaame verjaardag, Jodensavanne en Blaka Watra - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Aisha Austin - WaarBenJij.nu Surinaame verjaardag, Jodensavanne en Blaka Watra - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Aisha Austin - WaarBenJij.nu

Surinaame verjaardag, Jodensavanne en Blaka Watra

Door: Aisha

Blijf op de hoogte en volg Aisha

15 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer een week geleden dat ik iets van mij heb laten horen. Gelukkig viel het afgelopen week redelijk mee met de hoeveelheid avontuur die ik gehad heb. Na vorige week in New Babunhol te zijn geweest, ben ik maandag weer gewoon met stage begonnen. Dinsdagavond ben ik met de taxi (je moet wel als je de weg niet weet..) naar de verjaardag van Jules gegaan. Nou dat is echt anders dan in Nederland hoor! Er was een live band, zeker een man of 50 en natuurlijk eten. Het mooiste was nog dat Jules niet wist dat het zo groot zou worden, het was een surpriseparty :-P Het is zeker niet het in een kringetje zitten dat wij in Nederland kennen. Je hoort te dansen en ook ik ontkwam er niet aan :-P

De band stopte rond half 11 en rond die tijd ben ik ook weggegaan, tja die wekker gaat nog steeds op 6 uur..

Dinsdag kregen we een groepje nieuwe studenten. Het zijn 4 jongens en dat zijn nu mijn overbuurmannen op de eerste etage. Op zich wel aardige jongens, al blijven zij toch nog vaak op de 1e zitten en zitten wij altijd met z’n allen op de 2e.

Woensdag was een herinnering dat het nog regentijd is hier in Suriname. Ik moest naar huis fietsen en het was werkelijk alsof ik met kleding aan onder de douche had gestaan! Over middelbare schooltijden herleven gesproken.. Die avond gingen wij uit eten met de PABO begeleiders. Normaal gesproken niet, maar zij vonden het zo leuk dat de groep zo goed met elkaar omging en iedereen erbij mag dat ze de groep ook niet uit elkaar wilde halen.

Vrijdag was het natuurlijk tijd voor de traditie van uit eten gaan. Helaas zonder JP want die was jarig (25 jaar geworden) en zijn ouders waren overgekomen uit Nederland om zijn verjaardag te vieren. Maar we zijn met z’n allen, mijn overbuurmannen waren ook uitgenodigd, naar een Chinees restaurant gegaan. Heerlijk gegeten alleen jammer dat ze zo’n moeite blijven houden met grote groepen, ook al reserveer je wel en weten ze dus dat je eraan komt..

Daarna zijn we even op een terras gaan zitten om dat de bar waar wij wilden gaan poolen nog niet open was. Maar zodra die open was verhuisden wij daar naartoe. Het was een gezellige avond en uiteindelijk waren wij rond een uur of half 2 thuis. Uiteindelijk ging ik pas m’n bed in rond half 3/3 uur maar dat mag de pret niet drukken.

Zaterdag hadden wij een lekker dagje vrij ingepland. Goed, op Pieter na want die heeft een contract getekend waardoor hij ook op zaterdagen stage moet lopen. Dus de meeste (ik natuurlijk niet) hebben tot( bijna) in de middag geslapen. ’s Middags had het merendeel van de meiden een cursus Surinaams koken. We gingen nasi goreng maken. Op zich is het een klusje van niks zo met 9 meiden, maar het was wel heel gezellig. Of het lekker is weten we nog niet.. We gaan het pas vanavond opeten. Want wegens de verjaardag van JP heeft mevrouw Deekman ons uitgenodigd om (wederom haha) uiteten te gaan. Het werd hetzelfde restaurant als vrijdag, maar nu was er een ander menu. Heerlijk gegeten en toen wij de drankjes hadden afgerekend (de rest was op kosten van Flexible), kregen wij te horen dat wij nog niet weg mochten gaan, want dat mevrouw Deekman om 8 uur zou komen om alles te betalen en ze was er nog niet.. Maar toen wij had hoorden was het rond kwart voor 9.. Uiteindelijk waren wij het wachten beu en hebben Dunja, JP en ik samen de rekening betaald zodat wij in ieder geval weg konden uit het restaurant. Toen wij net naar buiten stapten kwam mevrouw Deekman aangelopen. Zij had helemaal niet gezegd dat zij er rond 8 uur zou zijn, maar rond 9 uur.. Maar goed, terug gekomen bij Flexible hebben Dunja, JP en ik onze geld teruggekregen.

Gisteren zijn wij met een ‘klein’ groepje naar de Jodensavanne geweest en naar Blaka Watra. De Jodensavanne is een grondgebied waar vroeger de Portugese Joodse gemeenschap woonden. Nu zijn het vooral wat ruines. Bij het water hebben wij wat foto’s gemaakt en Marilyn merkte op dat er vleermuizen onder aan de brug hingen. Waarop wij natuurlijk probeerde een goede foto te krijgen van ze. Dat is Tessa uiteindelijk gelukt, die foto volgt nog want ik moet die eerst van haar nog even ontvangen.

Na weer naar boven te zijn geklommen hoorden wij echt een oorverdovend lawaai.. Dat blijken krekels en sprinkhanen te zijn! En dan voor je rust de natuur in komen.. Mijn wekker is er niets bij..

Na de Jodensavanne was Blaka Watra aan de beurt. Blaka Watra betekent letterlijk: Zwart water. En het is net de kleur van cola als je het ziet. Maar heerlijk helder en verfrissend water. Sommige gingen al meteen helemaal erin om af te koelen, ik ging alleen pootje baden. Toen heb ik wel ook een foto van de groep genomen, maar ik was niet zo heel lekker dus in een keer dat koude water in, leek mij niet handig. Na even te zijn afgekoeld zijn we een rondje gaan lopen richting de savanne. Je loopt dat een pad af recht door de bushbush om vervolgens op een hele open vlakte uit te komen. Daar was uiteindelijk ook niet zo heel veel te doen, dus zijn we teruggegaan naar de tent. Daar hebben Chantal (begeleiding), Tessa en ik onze hangmatten opgehangen/op laten hangen. Wij zijn daar even in gaan liggen en uiteindelijk hebben zowel Tessa als ik nog even geslapen in de hangmat. Daarna heb ik mij nog even gedeeltelijk omgekleed en ben ik ook even bovenaan het watervalletje gaan zitten. Even wennen aan het koude water, maar daarna zit je heerlijk. Meer dan een uur hadden wij ook niet want toen moesten wij weer op huis aan. Onderweg terug begon Marilyn in de bus te dansen en gingen zij en Chantal uitleggen wat een deel van de liedjes betekenden. Dat leidde natuurlijk tot grote hilariteit en zo hebben wij ons dus vermaakt in de bus naar huis. Thuis hebben wij patat enzo besteld, hebben we gedoucht en zodra de bestelling kwam, hebben wij zo makkelijk gegeten. Dunja en ik zijn eredivisie voetbal (samenvattingen) gaan kijken, waarbij m’n overbuurmannen ook even mee kwamen gluren. Daarna ben ik nog even bij de rest film gaan kijken (ze zaten helemaal beneden met een beamer). Ik kende de film al gedeeltelijk, dus ik had niet zo heel veel gemist. Na de film ben ik meteen m’n bed ingedoken om te proberen nog een beetje bij te komen.

De foto's staan inmiddels ook al online.

Liefs,
Aisha

  • 15 Maart 2010 - 18:08

    Truus:

    Ha Aisha,

    Wat leuk dat je zo uitvoerig verslag doet van je/jullie belevenissen!
    Heb het goed daar met je stage en alles!!

    Groetjes, Truus + 3x G

  • 15 Maart 2010 - 21:39

    Bastiaan:

    Hey ais:)
    heel erg leuk om al je avonturen te horen/lezen;)
    keep going girl!!!:)
    (k) bas

  • 16 Maart 2010 - 07:17

    Mamma:

    He mop, Leuk verhaal weer. Vooral dat van die verjaardag. Stil zitten en rond de tafel zitten is er echt niet bij. Ik ga de foto's weer eens proberen, gisteren lukte dat niet.
    Liefs, mamma

  • 16 Maart 2010 - 07:51

    Carien Bos:

    Hallo Aisha,

    Wat leuk om te lezen, dat jij ook naar Suriname bent vertrokken. Ook wel toevallig, dat Rosanne en Rianne daar nu ook zijn voor hun stage. Ik wens je een hele fijne tijd toe!

    Groetjes van Carien

  • 18 Maart 2010 - 08:39

    Angelique:

    hoi,
    Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen, wat een ervaringen allemaal. Heel veel liefs

  • 18 Maart 2010 - 09:00

    Kroefie:

    He ish,

    Het heeft even geduurt maar inmiddels heb k m gevonden;) leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt:D ik zou zegge have fun en zie je snel weer, groetjes uit het (inmiddels alweer 17 graden) kikkerlandje(K)

  • 19 Maart 2010 - 16:45

    Annet:

    Hoi Lieverd,
    Prachtig allemaal hoor, heeft even geduurd, maar heb nu toch alle verhalen gelezen! Heb me ook rot gelachen met je vriend de cockroach... Zo mooi geillustreerd allemaal, kon het al helemaal voor me zien! Kel en ik zijn ook heel trots op je hoor, we wensen je veel geluk en een leuke tijd! Ik zal trouw blijven uitkijken naar nieuwe avonturen! Dikke kus, SMAK, van Kel en van mij.

    Doei Schat.

  • 19 Maart 2010 - 20:45

    Sonja:

    Hoi Aisha, nadat ik de 2 vorige verslagen bij Oma had gelezen, kan ik jou nu ook rechtstreeks vinden/volgen. Helemaal geweldig wat jij allemaal meemaakt, maar bovenal dat jij zo een leuke groep hebt getroffen, heel veel succes met de studie en heeeel veeel plezier in jouw vrije tijd, veels liefs, sonja

  • 19 Maart 2010 - 21:06

    Sonja:

    hoi Aisha, daar ben ik weer, op het opgegeven adres om foto's te bekijken, kom ik niet ver, ook niet via mijn live account, wel heel leuk dat er 12.360 x Aisha staat, morgen bel ik mamma om te vragen wat ik fout doe, liefs, sonja

  • 22 Maart 2010 - 14:22

    Dees:

    Heej meis,

    Wat een leuke dingen maak je toch mee daar!! Fijn om te lezen dat t nog steeds zo goed gaat daar met alles;) Hier is eindelijk ook de zon gaan schijnen.. Stuur je nog wat extra zon deze kant op?

    Dikke kus

  • 23 Maart 2010 - 16:16

    Dick Muntenaar:

    Hoi Aisha
    Voor het eerst alle verslagen gelezen zo maak je nog eens wat anders mee als thuis met je kakkerlak. Leuke verslagen om te lezen (waar haal je de tijd hiervoor vandaan?),Judith heeft een zoon,maar dat wist je vast al.
    Groetjes Dick M.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Aisha

Actief sinds 25 Jan. 2010
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 17647

Voorgaande reizen:

01 Maart 2010 - 11 Mei 2010

Afstuderen in Suriname

21 Februari 2010 - 27 Februari 2010

Madrid

Landen bezocht: